Belgische automarkt zoekt nieuw evenwicht
Belgische automarkt zoekt nieuw evenwicht
De Belgische automarkt toont na negen maanden in 2025 twee gezichten. De verkoop van nieuwe auto’s daalde met 9,2% ten opzichte van 2024, goed voor 323.868 nieuwe inschrijvingen. Toch blijft het totaal aantal inschrijvingen — nieuw én tweedehands — stabiel dankzij de lichte groei van de tweedehandsmarkt (+0,9%).
Belgische automarkt zoekt nieuw evenwicht
De Belgische automarkt toont na negen maanden in 2025 twee gezichten. De verkoop van nieuwe auto’s daalde met 9,2% ten opzichte van 2024, goed voor 323.868 nieuwe inschrijvingen. Toch blijft het totaal aantal inschrijvingen — nieuw én tweedehands — stabiel dankzij de lichte groei van de tweedehandsmarkt (+0,9%).
Particulieren winnen terrein
Opvallend is het herstel van het evenwicht tussen particuliere en professionele kopers. Waar professionele klanten vorig jaar nog dominant waren, bedraagt hun marktaandeel nu 56,7%. Particulieren nemen dus opnieuw een belangrijker aandeel van de markt in. Vooral bij tweedehandswagens zijn privéklanten cruciaal: 9 op de 10 inschrijvingen staan op hun naam.
Elektrisch blijft groeien
De elektrificatie zet gestaag door. Batterij-elektrische voertuigen (BEV) pakten in september 2025 33,4% marktaandeel bij de nieuwe inschrijvingen, tegen 28,5% in 2024. Onder de professionele klanten is zelfs meer dan 70% van alle nieuwe wagens geëlektrificeerd. Toch blijft de adoptie bij particulieren trager door de hogere aankoopprijs en onzekerheid over laadinfrastructuur.
Markttrends en leiders
Ondanks de daling in nieuwverkopen blijven BMW, Volkswagen en Mercedes de top drie van automerken in België. BMW behoudt zijn leidende positie met 34.761 nieuwe registraties, gevolgd door VW en Mercedes. Bij modellen voert Dacia’s Sandero de ranglijst aan onder benzinewagens, terwijl elektrische auto’s nu al 16 plaatsen innemen in de Belgische top 25.
Tweedehandsmarkt veerkrachtig
De tweedehandsmarkt blijft het vangnet van de autosector. Ze groeide licht met 0,9%, waarbij elektrische tweedehandswagens zelfs met 42,6% toenamen. Toch vertegenwoordigen zij slechts 4,1% van het totale tweedehandsaanbod.
Conclusie
De Belgische automarkt is duidelijk in transitie. Terwijl de verkoop van nieuwe wagens onder druk staat, vinden consumenten en bedrijven hun weg naar betaalbare tweedehandsauto’s en steeds vaker ook elektrische modellen. Voor AD Garage biedt dit kansen om klanten gericht te begeleiden bij onderhoud, aankoop en advies rond tweedehands en elektrische voertuigen.
